Tiina Hietikko

Vantaa, Tikkurila / Simonkylä
Puheterapeutti Tiina Hietikko
Vantaa, Tikkurila / Simonkylä
  • Olen valmistunut puheterapeutiksi Helsingin yliopistosta vuonna 2007. Aloitin työurani perusterveydenhuollon puheterapeuttina ja vuodesta 2018 lähtien olen työskennellyt yksityisellä sektorilla Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen parissa.
  • Olen kiinnostunut erityisesti kielellisten vaikeuksien, epäselvän puheen sekä autisminkirjoon ja kehitysvammaisuuteen liittyvien vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin pulmien kuntouttamisesta.
  • Käytän työssäni puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja, kuten kuvia, tukiviittomia ja piirtämistä.
  • Minulle on tärkeää luoda puheterapiaan myönteinen ja motivoiva ilmapiiri asiakkaan vahvuudet ja mielenkiinnonkohteet huomioiden sekä toimia tiiviissä yhteistyössä asiakkaan perheen ja muiden lähi-ihmisten kanssa.
  • Työskentelen KELA-puheterapeuttina pääkaupunkiseudulla.
  • Tärkeimmät lisäkoulutukset:
    • Oiva-valmentaja
    • Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet
    • PRT (Pivotal Response Training)
    • Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe sekä syventävä koulutus Havainnoidaan lisää
    • Myofunktionaalisen ajattelun perusteita puheterapeutille
    • Oral Placement Therapy taso I
    • Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla
    • Working with selective mutism
    • Kommunikaation kolmio ja kulmakivet