Taru Penttilä

Vantaa, Tikkurila / Simonkylä
Puheterapeutti Taru Penttilä
Vantaa, Tikkurila / Simonkylä

Olen kiinnostunut erityisesti autisminkirjoon ja kehitysvammaisuuteen liittyvistä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin pulmien kuntoutuksesta. Nautin työskentelystä pienten autisminkirjon lasten ja heidän lähi-ihmisten kanssa. Kuntoutan mielelläni myös kielellisiä vaikeuksia ja epäselvää puhetta. Asiakkaani ovat lapsia ja nuoria.

Työssäni pidän tärkeänä iloa, vuorovaikutusta ja luottamusta. Mielestäni keskeistä kuntoutuksessa on yhteistyö lähiympäristön kanssa ja yhteisiin tavoitteisiin sitoutuminen. Läheisten ohjauksessa on mahdollista pitää OIVA-klinikka (onnistutaan innostutaan videon avulla), jossa videolta tarkastellaan lähi-ihmisten vuorovaikutusta lapsen/nuoren kanssa.

Käytän työssäni puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä: kuvia, tukiviittomia ja piirtämistä. Ohjaan mielelläni laajojen kommunikointikansioiden ja sähköisten apuvälineiden käyttöä.

Olen työskennellyt yksityisellä sektorilla vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen parissa vuodesta 2017 lähtien. Työskentelen Kelan ja HUS:n puheterapeuttina pääkaupunkiseudulla.

Tarjoan puheterapiaa suomeksi. Ohjausta voin antaa myös englanniksi.

Tärkeimmät lisäkoulutukset:

• Oiva-valmentaja
  • Voimauttavan vuorovaikutuksen syventävät opinnot
  • HYP-käynnistäjä
  • PRT (Pivotal Response Training)
  • PECS (Picture Exchange Communication System)
  • PROMPT – Introduction
  • Myofunktionaalisen ajattelun perusteita puheterapeuteille
  • Oral Placement Therapy taso 1
  • Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe
  • Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen vuorovaikutukseen
  • Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla