Kirsi-Marja Häkli

Vantaa, Tikkurila / Simonkylä
Kuva tulossa
Vantaa, Tikkurila / Simonkylä

Olen työskennellyt valmistumisestani lähtien yksityisellä sektorilla lasten ja nuorten kuntoutuksen parissa moniammatillisessa työyhteisössä. Varhainen vuorovaikutus, puhetta edeltävän kehityksen tukeminen sekä toimivan kommunikaation rakentaminen yhdessä lapsen lähiympäristön kanssa ovat kiinnostuksen kohteitani. Eniten työkokemusta minulle onkin kertynyt juuri pienten lasten puheen tuoton kuntoutuksesta, liikunta- ja monivammaisten lasten pitkäjänteisestä kuntoutuksesta, kehitysvammaisten puheen ja kielen kuntoutuksesta sekä syömiseen liittyvien pulmien kuntoutuksesta. Keskeisiä osaamisalueitani ovat puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö (kuvakommunikointi, tukiviittomat, puhelaitteet, katseohjaus) sekä yhteisöllinen kuntoutus ja lähiympäristöjen ohjaaminen. Sosiaalishaptisen kommunikaation (kehoviittomat) pätevyyden sain vuonna 2014. Aiemmalta koulutukseltani olen varhaiskasvatuksen opettaja ja erikoistunut erityispedagogiikkaan sekä esi- ja alkuopetukseen. Olen työskennellyt toistakymmentä vuotta erityislastentarhanopettajana integroiduissa erityisryhmissä sekä kielihäiriöisten että liikunta/monivammaisten lasten kanssa. Tätä kautta olen saanut kokemusta ja osaamista myös yhteisöllisen kuntoutuksen arjesta päiväkodissa sekä mm. lukitaitojen kuntoutuksesta. Työotteessani yhdistyykin molempien ammattien kautta saatu osaaminen ja tietotaito, joita voin hyödyntää lapsen parhaaksi.

Oral Placement Therapy taso II (OPT), Apraksia (OPT), Teaching Functional speech to Non-Verbal Individuals with Behavioral Problems (ABA/OPT) PROMPT taso I, Suun ja kasvojen alueen faskian käsittely ja hoidot, kinesioteippaus (perus- ja syventävätaso), Terapeijan äännesarja: Motoriikan kautta fonologisiin harjoituksiin , Lasten äänteellinen kuntoutus, Apusanamenetelmä, Äänteiden vakiinnuttaminen , Get Permission Approach to Pediatric Feeding Intervention Integrated Treatment of Feeding, Speech and Mouth Function in Pediatrics, Feeding Therapy: A sensory Motor Approach, Syömiseen ja syöttämiseen liittyvää koulutusta laajemminkin, CP-kuntoutuksen keskeiset elementit moniammatillisena viitekehyksenä ICF, Pivotal Response Training (PRT), Kommunikaation kolmio ja kulmakivet -sosiaalisen kommunikaation ydintaidot Hanen Center: ”More than Words” Autismikirjon lasten sosiaalisen kommunikaation vaikeudet, Kohti symbolista kommunikaatiota: AAC-kuntoutus autismikirjon lasten varhaisessa vuorovaikutuksessa Sosiaalishaptinen kommunikaatio (2013-2014) Voimavarakeskeinen perhe- ja verkostotyö puheterapeuteille (2019-2020) Yhteisön ja läheisen ohjaukseen liittyvää koulutusta sekä eri AAC-menetelmien osaamisen ja ohjaamisen koulutusta (haptiisit, tukiviittomat, puhelaitteet sekä kuvakommunikaatio ja -kansiot, GRID3)