Kokemuksia hybriditerapiasta

Hybriditerapia toimii käytännössä

Miten saisin puheterapiaharjoitukset osaksi perheen arkea? Mikä auttaisi perhettä sitoutumaan harjoitteluun? Miten saada toistoja erityisesti motorisiin pulmiin puheterapiassa? 

Näitähän sitä puheterapeuttina miettii. 

Kerron kokemuksiani hybiriditerapiasta, johon olen tutustunut tänä syksynä muutamien asiakkaiden kanssa, mm. artikulaatioon tai epäselvään puheeseen tai lieviin kielellisiin vaikeuksiin liittyen. Hybridihän tarkoittaa sanana kahden eri lajin tai käyttövoiman sekoitusta. Äännekoulussa hybriditerapia tarkoittaa etäterapian ja nettiterapiaympäristön yhdistämistä. 

Etäkontaktit tulivat poikkeuskevään aikana monille tutuksi ja kynnys niiden käyttämiseen madaltui. Etäterapia sopii osalle asiakkaista ihan hyvin, mutta ei toki kaikille. 

Nettiterapiassa taas harjoittelu tapahtuu strukturoidussa verkkoympäristössä. Perhe lähettää viestillä lapsen harjoittelusta videot, joihin puheterapeutti vastaa lähettämällä oman videonsa uusien ohjeiden kera. Nettialustalla voidaan antaa harjoittelun tueksi ohjevideoita, harjoituspelejä ja  tulostettavia tehtäviä. Harjoituksista tulee ilmoitus sähköpostiin. 

Nettiterapian vahvuus on se, että videot voi katsoa monta kertaa (puolin ja toisin), tavoite on helppo pitää mielessä ja harjoitukset pysyvät hyvin kasassa omassa viestiketjussaan, suojatussa ympäristössä.

Mielestäni hybridissä poimitaan mansikat molemmista kakuista. Perheellä on hyvä harjoitusalusta käytössä, ja lisäksi etäkerralla voidaan keskustella tavoitteista ja harjoituksista reaaliajassa ja kokeilla harjoituksia yhdessä lapsen kanssa. Toistoja tulee paljon, kun etäkontaktien välillä perhe videoi tekemänsä harjoitukset ja saa uudet ohjeet terapeutilta viestissä. Toisella viikolla lapsi saa esitellä osaamiaan taitoja etäyhteydellä, minkä jälkeen asetetaan taas uusia tavoitteita.

Perheen tekemistä videoista olen ollut erityisen iloinen. Olen nähnyt

… kuinka lapsi, jolla etäkerralla on ollut haasteita keskittyä pidempään työskentelyyn, tekee keskittyneesti harjoituksia perheen kanssa kotiympäristössä

… kuinka pikkusisarus tekee vieressä omia tehtäviä ja ottaa mallia harjoittelusta

… kuinka isä ja äiti vuorollaan ohjaavat tehtäviä

… kuinka harjoitukset on tulostettu käyttöön ja omat leikkivälineet ovat apuna harjoittelussa

… kuinka lapsi on virkeä ja parhaimmillaan videoita tehdessä

Ja minä puheterapeuttina katselen videolta ihaillen, kuinka perhe tekee työt! Minua on yllättänyt, kuinka hyvin työskentely sujuu ja kuinka hyvin lapsi keskittyy ja kehittyy.

–> Kuuntele Äännekoulun uusi Logopodi-podcast vanhempien ohjaamisesta!

Perheiltä on tullut palautetta, että terapian arkeen sovittaminen käy helpommin, kun ei tarvitse lähteä mihinkään ja videot voi tehdä silloin kun lapsi on virkeimmillään. Joku vanhempi sanoi, että aluksi arvelutti työmäärä, jonka joutuu tekemään, mutta kun tavoitteet on pilkottu pieniksi osiksi, terapia on sujunut yllättävän hyvin. Vanhemmat ovat saaneet tehtyä harjoitukset, ja terapia on edistynyt hyvin. Samalla vanhemmat sisäistävät hyvin harjoitusten idean.

Tykkään tästä formaatista tosi paljon, koska se näyttää toimivan käytännössä.

Taidot ovat kypsyneet ahkeralla harjoittelulla. Mielestäni vanhemman, lapsen ja terapeutin roolit ovat hybridissä tasapainossa. Perhe on aktiivisessa roolissa. Vanhemmalla on tukea ja viestittely on helppoa. Mallivideoita ja tehtäviä on runsaasti, joista valita. Lapsen kannalta pelejä on helppo ottaa verkosta esille tai tulostaa pöytätason tehtäviksi. Terapeutti näkee lapsen parhaimmillaan, kun perhe on itse voinut valita hyvän hetken. Harjoituksia tehdessä asia tulee kaikille perheenjäsenille tutuksi eikä jää irralliseksi asiaksi repun pohjalle. Hybridi on siis vienyt terapiaa lähemmäs arkea ja on varmasti yksi hyvä vaihtoehto terapiamuotoihin.